This is an interactive installation, making direct visual and conceptual reference to educational play objects devised by educator and inventor of kindergarten, Friedrich Fröebel (1782-1852).
Fröebel was one of the pioneers of pedagogy, who placed play at the center of his teachings as a typical childhood activity that is of great educational value. His “play-gifts” and teaching material continue to be acknowledged to this day, including the basic pedagogic forms he developed of the sphere, cylinder and cube, which are still employed. Fröebel’s construction blocks and movement games were also a source of inspiration for abstract artists and the Bauhaus movement.
Parenthood acted as the catalyst for this inquiry into methods of merging real life with my art practice—where my ongoing concerns are the synergetic interplay of art, architecture, design, and education. Despite the art historical references, Fröebel Studio: The Institute for Creativity is designed as a platform for developing creativity, to be experienced by adults and children alike, as well as teachers and schools.
Udstillingen er et samarbejde mellem Odense Architecture Festival og Det Fynske Kunstakademi.
Det er en glæde at tyvstarte Odense Architecture Festival med et samarbejde mellem arkitektur, billedkunst og læring, helt i forlængelse af Bauhaus skolens ånd, i 100 året for skolens grundlæggelse.
Eamon O'Kanes udstilling vises i arkitekturfestivalens centrum på Det Fynske Kunstakademi. Udstillingen er interaktiv og inviterer til at lege og bygge og fordybe sig i Bauhaus-skolens pædagogik og arkitektur.
Kom og leg og byg med de mange, farvede klodser i Bauhaus-æstetik i akademiets smukke skulptursal. Den undervisende leg blev udviklet af underviseren og opfinderen af børnehaven, Friedrich Fröbel (1782-1852), en pioner inden for pædagogik. Hans tanker om læring, hans byggeklodser og hans bevægelseslege var en kilde til stor inspiration for abstraktkunstnere og for Bauhaus-bevægelsen.
Eamon O'Kane har brugt Fröbels principper i sin legende installation, der har været vist internationalt i Dublin, New York og LA og nu sættes op for første gang i Danmark.
Det er en drøm for alle Kaplaklods-elskere: Der skal bygges!
Program fredag den 15. marts 2019:
16:00 Udstillingen åbner.
16:15 Velkomst ved rektor for Det Fynske Kunstakademi Lars Bent Petersen & festivalledelsen for Odense Architecture Festival Pil Lindgreen og Mira Erik.
16:20 Kunstner Eamon O'Kane fortæller om udstillingen; dens tilblivelse, intention og internationale turné.
Åbningstider:
Udstillingsperiode: 15. marts - 25. april
Udstillingen er åben dagligt, mandag til torsdag kl. 10.00 - 15.30.
Udstillingen har i festivalperioden 6. - 14. april udvidede åbningstider, mandag til torsdag kl. 10:00 - 16:00 / torsdag kl. 10:00 - 20:00 og i weekenden kl. 11:00 - 16:00.
Gratis adgang for alle!
Hvorfor lige Bauhaus?
• Bauhausskolen var en tysk højskole for design og anvendt arkitektur som eksisterede fra 1919 til den blev lukket efter pres fra nazisterne i 1933. Den fejrer dermed 100-års jubilæum i 2019.
• Mange af skolens ideologer og lærere blev pionerer i arkitektur, billedkunst og fotografi, bl.a. Paul Klee, Vasilij Kandinsky, Mies van der Rohe og grundlæggeren Walter Gropius. Multikunstneren László Moholy-Nagy gik i eksil i USA og lancerede i Chicago 1937 konceptet New Bauhaus. Skolen havde stor indflydelse på modernismen i 1950'erne og på demokratisk, og bl.a. derfor er den globalt kendt også i dag.
• OAFx tager Bauhaus-skolens vision for en ny samfundsutopi op i sit program med udgangspunkt i spørgsmålene: hvordan vil vi leve i dag, og hvor vil vi hen herfra?
Om kunstneren Eamon O'Kane
• Eamon O'Kane (f. 1974, Belfast) er oprindelig fra Irland, og bor og arbejder i Odense og Norge.
• Eamon O'Kane arbejder som professor på Kunstakademiet- institut for samtidskunst, i Bergen, Norge.
• Eamon O'Kane har haft soloudstillinger i bl.a. New York, Los Angeles, San Francisco, London, Paris, Berlin, Frankfurt, Dublin og København.
Ekstra:
Som del af udstillingen vises filmen Triadisches Ballett, en avantgardistisk Bauhaus-ballet af Oskar Schlemmer (1922).
Projection of avantgarde Bauhaus ballet by Oskar Schlemmer
Fra programteksten: "Er det dukke-ballet, mor?" "Nej skat, det er ikke dukke-ballet. Det er Bauhaus-ballet." Kompromisløs maskinel koreografi, en renset farvepalet og geometrien som ideologisk, ekstremt forlæg for kostumerne. Det var æstetisk nybrud, da Das Triadisches Ballett havde premiere i Stuttgart i 1922. Oskar Schlemmer var maler, skulptør, designer og koreograf og professor ved Bauhaus-skolen fra 1921-1929. Hans Triadisches Ballet turnerede i samme periode vidt og bredt og var med til at udbrede Brauhaus-idéernes etos. Kom og se den, når den hele ugen vises i loop på kunstakademiet, midt i en Bauhaus-inspireret installation af byggeklodser. Det bli'r en leg.